Τετάρτη 3 Οκτωβρίου 2012

"Αρνείται να διαβάσει. Τι να κάνω;"


Πολύ συχνά ακούω από γονείς να παραπονιούνται ότι το παιδί τους αρνείται, δεν θέλει να διαβάσει τα μαθήματα του ή ότι το διάβασμα του είναι ένας «μαραθώνιος» που ξεκινά νωρίς το απόγευμα και τελειώνει το βράδυ. Τι γίνεται λοιπόν, όταν το παιδί αρνείται πεισματικά να διαβάσει και η υπομονή των γονιών εξαντλείται;
            Υπάρχουν κάποια βήματα που μπορεί να κάνει ο γονιός για να βοηθήσει το παιδί του να οργανώσει το διάβασμα, να γίνει πιο υπεύθυνο και να αναλάβει τις σχολικές του υποχρεώσεις. Καλό είναι, βέβαια όλα αυτά, που θα περιγραφούν παρακάτω να ξεκινούν από την αρχή της σχολικής ζωής του παιδιού, δηλαδή από την πρώτη δημοτικού. Ωστόσο, πότε δεν είναι αργά!
            Αρχικά, χρειάζεται  να ορίσουμε ένα σταθερό χώρο διαβάσματος. Ιδανικός χώρος για να διαβάσει είναι εκείνος που δεν έχει πολλά ερεθίσματα τα οποία πιθανόν να διασπάσουν την προσοχή του παιδιού. Επιπλέον, εξίσου σημαντικός είναι και ο χρόνος του διαβάσματος. Καλό είναι το παιδί να μην ξεκινάει τα μαθήματα αμέσως μετά το μεσημεριανό του αλλά ούτε και πολύ αργά το βράδυ. Γι’ αυτό συμφωνούμε με το παιδί μια σταθερή ώρα που κρίνουμε ότι είναι κατάλληλη για να ξεκινήσει τα μαθήματα του.
            Επίσης, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε τα συχνά διαλείμματα ανάμεσα στα μαθήματα του. Αυτή είναι μια πολύ απλή στρατηγική η οποία ενισχύει το βαθμό συγκέντρωσης του παιδιού, καθώς του επιτρέπει να ξεκουράζεται και να αποφορτίζεται. Καλό είναι επίσης, αμέσως μόλις ολοκληρώσει τα μαθήματα του, να το επιβραβεύουμε, επιτρέποντας να παίξει.
            Μια ακόμα στρατηγική είναι να διδάξουμε στα παιδιά κάποια «κολπάκια» για να οργανώσουν το διάβασμα τους. Για παράδειγμα, να ξεκινάνε να διαβάζουν τα μαθήματα  που θεωρούν δύσκολα ή βαρετά, καθώς είναι πιο ξεκούραστα στην αρχή. Ακόμη, να σημειώνουν τα σημαντικά σημεία του μαθήματος, να εντοπίζουν τις «λέξεις- κλειδιά» κλπ.
            Πέρα από τα παραπάνω, σημαντικό ρόλο για το αν το παιδί θα αγαπήσει το διάβασμα παίζει και η στάση των γονιών απέναντι σε αυτό. Οι γονείς μπορούν να μάθουν στο παιδί να αγαπά το διάβασμα, αγοράζοντας του από μικρή ηλικία βιβλία. Τα βιβλία καλό είναι να είναι επιλογή του παιδιού για να του τραβήξουν ακόμα περισσότερο το ενδιαφέρον να τα διαβάσει. Στόχος, λοιπόν, είναι να αγαπήσει το διάβασμα, γι’ αυτό και προσπαθούμε να το κάνουμε όσο πιο διασκεδαστικό γίνεται. Του διδάξουμε τα γράμματα με πολλούς τρόπους (και όχι απλά με χαρτί και μολύβι), του διδάξουμε μαθηματικά με τουβλάκια, με όσπρια, με φρούτα, τον παροτρύνουμε να φτιάξει το δικό του παραμύθι με ζωγραφιές και λόγια. Ας αφήσουμε την φαντασία μας ελεύθερη και θα βρούμε πολλούς τρόπους διδασκαλίας!
            Τέλος, είναι σημαντικό οι γονείς να μην μεταφέρουν την δική τους αγωνία για το σχολείο στα παιδιά τους. Καλό είναι να μην έχουν υπερβολικά υψηλές προσδοκίες. Οι τιμωρίες και οι αρνητικοί χαρακτηρισμοί για τις ικανότητες του παιδιού σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να αποτελέσουν ώθηση ή κινητήρια δύναμη για να πεισθεί το παιδί να διαβάσει. Χρειάζεται  να επιβραβεύουμε την προσπάθεια του παιδιού άσχετα από τις επιδόσεις και τους βαθμούς του. Επιπλέον, πρέπει να θυμόμαστε πάντα ότι έχουμε να κάνουμε με παιδιά και γι’ αυτά η ύπαρξη ελεύθερου χρόνου για παιχνίδι είναι αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας τους και της υγιούς ψυχοσυναισθηματικής τους ανάπτυξης. Δεν χρειάζεται να τα υπερφορτώνουμε με δραστηριότητες. Πάνω απ’ όλα έχουν ανάγκη να είναι παιδιά!