Τετάρτη 25 Ιουνίου 2014

Συνέντευξη στο aelk.gr

Γνωρίζοντας πολύ καλά ότι η ψυχολογία είναι βασική παράμετρος για να «κλειδώσει» η απόδοση ενός αθλητή σε υψηλά επίπεδα και μάλιστα κατά την περίοδο της εφηβείας η Καλλονή επενδύει σε αυτήν όσον αφορά στα τμήματα υποδομής της και όχι μόνο. Αυτό γίνεται ήδη από την εποχή που φιγούραρε στη Football League ούσα η μοναδική ομάδα που είχε ακολουθήσει και σχεδόν καθιερώσει την καινοτομία ύπαρξης ψυχολόγου στη διάθεση των νεαρών ποδοσφαιριστών. Το ρόλο αυτό επαναλαμβάνει τα τελευταία τρία χρόνια με συνέπεια, ευθύνη και επαγγελματισμό η Μυτιληνιά ψυχολόγος Μαρία Βερβέρη η οποία μιλά στο aelk.gr
Ποια είναι η φύση της συμβολή σας ως προς την ψυχική στήριξη των νέων ποδοσφαιριστών και πώς αυτή εξελίσσεται μετά την άνοδο της Καλλονής στη Superleague;
«Καταρχάς η πρώτη επαφή με τα περισσότερα παιδιά ξεκίνησε από την εποχή που η ομάδα της Καλλονής φιγούραρε στη Football League. Η ύπαρξη μου στην ομάδα απορρέει όχι μόνο από τη βούληση του Προέδρου της αλλά και από αυτήν των προπονητών. Σαν έννοια η ψυχολογική στήριξη των παιδιών είναι συχνά δύσκολο να κατανοηθεί και να διαχωρισθεί από αυτή που παρέχει ο προπονητής. Στην δική μου περίπτωση εμβαθύνουμε περισσότερο αξιολογώντας τη συναισθηματική κατάσταση των παιδιών και χρησιμοποιώντας παράλληλα κατάλληλες τεχνικές που θα συμβάλλουν θετικά στην απόδοση τους. Το βασικό θέμα είναι ότι έχουμε να κάνουμε με παιδιά προεφηβείας και εφηβείας με όλες τις ιδιαιτερότητες που γεννιούνται σε αυτήν την ηλικιακή περίοδο. Αυτό που είναι σημαντικό είναι ότι υπάρχει ήδη ένα πολύ καλό υπόστρωμα με τα περισσότερα εξ αυτών να είναι ήδη συνειδητοποιημένα για το πώς βλέπουν το ποδόσφαιρο που συνήθως εμπίπτει στο να είναι ο απώτερος επαγγελματικός στόχος. Και εκεί ο ψυχολόγος συμβάλει στο να μπει το παιδί στη νοοτροπία του επαγγελματία. Ο αθλητισμός από μόνος του ωθεί ένα άτομο στα όριά του και συχνά πέρα από αυτά. Μιλάμε για τα φυσιολογικά αλλά και κατ’ επέκταση για τα ψυχικά τα οποία πολλές φορές αγγίζουν τα άκρα και τότε απαιτείται η πολυπόθητη ισορροπία μεταξύ ψυχής και σώματος».

Τα παιδιά που στελεχώνουν τα τμήματα υποδομής U20, U17 και από φέτος την U15 ακολουθούν πλέον τη ρότα του πρωταθλητισμού. Πόσο δύσκολο είναι να συνδυάσουν τέτοιο επίπεδο προπόνησης με τις εξίσου απαιτητικές σχολικές και όχι μόνο υποχρεώσεις τους;
«Σαφώς και τα παιδιά πρέπει να δώσουν μεγάλη έμφαση στο προπονητικό κομμάτι. Ωστόσο εξίσου σημαντικοί είναι οι τομείς της εκπαίδευσης και της κοινωνικοποίησης τους. Πρέπει οι παράμετροι που αφορούν σε αυτούς να γίνουν απολύτως κατανοητές για να μπορέσουν να προχωρήσουν στην εκμάθηση τεχνικών γύρω από το άθλημα. Πρωταθλητισμός και σχολείο είναι ένας καθόλα απαιτητικός και συνάμα δύσκολος συνδυασμός. Δίνουμε βάση στο σωστό προγραμματισμό για να ανταπεξέλθουν σωστά και στα δύο σκέλη. Τα παιδιά κατανοούν βιωματικά το υψηλό επίπεδο που πρέπει να κατακτήσουν και σε αυτό συμβάλλει καταλυτικά η σωστή δουλειά από μεριάς προπονητών. Ευτυχώς υπάρχουν πολλά παραδείγματα στην ομάδα μας που αποδίδουν πολύ καλά και στο σχολείο και στο γήπεδο. Εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός ότι τίποτα δεν γίνεται βεβιασμένα αφού τα παιδιά δεν παραπονιούνται ούτε αντιδρούν στην πειθαρχία που απαιτείται για την εκπλήρωση των στόχων τους».

Επομένως είναι απαραίτητη η συνεργασία σας με το προπονητικό τιμ των τμημάτων.
«Είναι και υπάρχειΧωρίς φυσικά, να παραβιάζεται το απόρρητο μεταξύ εμού και των παιδιών, ωστόσο υπάρχει ενημέρωση από και προς τους προπονητές για την επίλυση θεμάτων που αφορούν στα παιδιά και δυσχεραίνουν την απόδοση τους. Σκοπός είναι με συνεργασία να βγάλουμε το παιδί από τη δύσκολη θέση στην οποία έχει περιέλθει αφορώντας στην αθλητική, οικογενειακή και προσωπική του ζωή. Οι προπονητές είναι δεκτικοί σε αυτό καθώς κατανοούν ότι προαπαιτείται μία ήρεμη ψυχική κατάσταση για όλα τα περεταίρω. Ας μην ξεχνάμε ότι μέσα στα τμήματα υποδομής κυρίως εντός της U20 υπάρχουν παιδιά που προέρχονται από άλλα μέρη τα οποία έφυγαν από το σπίτι τους κυνηγώντας το όνειρο τους με ότι θυσία αυτό συνεπάγεται. Σε αυτήν την μεγάλη αλλαγή η συμβολή των προπονητών είναι καθοριστικής σημασίας την οποία συμπληρώνει η αντίστοιχη από ψυχολογικής σκοπιάς».

Ποια είναι τα συνηθέστερα προβλήματα ψυχολογικής φύσεως που έχετε εντοπίσει;
«Όπως προείπα το δυναμικό των παιδιών είναι πολύ καλό. Γενικά σε κάποιες περιπτώσεις ίσως εμφανισθεί ένα είδος «ατίθασης» συμπεριφοράς απόρροια της εφηβείας που όμως με καλή διάθεση και συνεργασία, παραμένει σε διαχειρίσιμο επίπεδο. Βασικό θέμα των παιδιών είναι το άγχος της απόδοσης το οποίο συνδυάζεται και με το αντίστοιχο σε επίπεδο σχολικών υποχρεώσεων. Σύνηθες άγχος για τα παιδιά της U17 αποτελεί η μετάβαση στην U20 ενώ για τα παιδιά της U20 ένα συμβόλαιο με τη μεγάλη ομάδα. Γενικά πάντως είναι παραγωγικό και κινητήριο να διατηρούν προσδοκίες».

Ο ρόλος των γονιών στη διαμόρφωση της ταυτότητας των παιδιών τόσο σε ποδοσφαιρικό όσο και σε γενικότερο επίπεδο είναι σημαντικός. Είστε σε επαφή μαζί τους;
«Λόγω πρακτικών δυσκολιών, προς το παρόν δεν υπάρχουν σταθερά προγραμματισμένες συναντήσεις με τους γονείς. Ωστόσο έχουν υπάρξει κάποιες μεμονωμένες συναντήσεις με μερικούς εξ αυτών. Αυτό που παίρνω ως feedback κυρίως μέσω των παιδιών είναι ότι οι γονείς δεν είναι αρνητικοί απεναντίας υπάρχει δεκτικότητα του γονιού προς την ψυχολόγο. Θα ήθελα μελλοντικά να έχω συναντήσεις με γονείς σε ατομικό ή ομαδικό πλαίσιο. Άλλωστε οι ίδιοι επιτελούν σημαντικό ρόλο στη ζωή των παιδιών και αν μη τι άλλο μία σωστή συμπεριφορά από πλευράς τους απέναντι στο παιδί και απέναντι στην ομάδα μόνο ωφέλιμη μπορεί να αποβεί. Άλλωστε στην προκειμένη φάση τα όρια είναι διακριτά.

Η συμβολή σας ως ψυχολόγου διευρύνεται και στις Ακαδημίες της Καλλονής;
«Αν προκύψει ανάγκη είμαι και κοντά στις Ακαδημίες. Εκεί μιλάμε πλέον για μικρές ηλικίες αλλά επειδή οι Ακαδημίες είναι πολύ καλά οργανωμένες υπάρχει ισορροπία. Όποτε μου ζητηθεί θα είμαι παρούσα τόσο σε παιδιά όσο και σε γονείς».

Έναν σύντομο απολογισμό από τη δική σας επαγγελματική σκοπιά για την αγωνιστική σεζόν που τελείωσε;
 «Από την αρχή είχα καταλάβει ότι τα παιδιά μας διαθέτουν πολύ καλό χαρακτήρα τόσο εντός όσο και εκτός γηπέδου. Φυσικά αυτό δεν είναι τυχαίο αλλά ενισχύεται από το πολύ υγιές κλίμα που επικρατεί εντός των τμημάτων υποδομής και θα πω και των Ακαδημιών αποτελώντας καλό οιωνό για το μέλλον. Για μένα φέτος τα πράγματα ήταν πιο οικεία καθώς τα περισσότερα παιδιά υπήρχαν από πέρυσι. Τα παλαιότερα βοήθησαν σε φάση προσαρμογής τα νεοφερμένα να δεχθούν την ιδέα της ψυχολόγου. Είχαμε και έχουμε φυσικά μία όμορφη συνεργασία που διακατέχεται από θετικά συναισθήματα και εκατέρωθεν σεβασμό. Σαφώς περάσαμε και τα πάνω και τα κάτω μας. Αυτό που μένει είναι μία θετική χροιά που είμαι σίγουρη θα διατηρηθεί».

Εν κατακλείδι πού εστιάζετε ως ψυχολόγος όταν απέναντι σας υπάρχουν μικροί επίδοξοι ποδοσφαιριστές;
«Κατανόηση κινήτρου για ενασχόληση με τον αθλητισμό, ομαδικό πνεύμα για ένταξη και λειτουργία στην ομάδα, εμπιστοσύνη στον εαυτό τους. Παράλληλα σημαντική παράμετρος είναι η αξιολόγηση κάποιων στοιχείων που θεωρούνται σημαντικά για να μπει ένα παιδί σε αθλητική πορεία και μάλιστα στη σωστή. Χρησιμοποιώ την επιστήμη μου για συλλογή στοιχείων με βάση την ιδιαιτερότητα του κάθε παιδιού. Άλλωστε αυτό που διαφοροποιεί έναν ποδοσφαιριστή και δη επιτυχημένο είναι τόσο οι αθλητικές ικανότητες όσο και η ψυχική του δύναμη».


(Η συνέντευξη έγινε από την Αφροδίτη Σταυράκη).