Παρασκευή, 15 Φεβρουαρίου 2013

Οι δυσκολίες ύπνου στα παιδιά.



           Ο ύπνος είναι πολύ σημαντικό κομμάτι τόσο για εμάς τους ενήλικες όσο και για τα παιδιά μας. Δυστυχώς, όμως είναι πολλά τα παιδιά που παρουσιάζουν δυσκολίες στον ύπνο τους και συνεπώς, οι γονείς τους αγχώνονται. Σίγουρα, τα νήπια ξυπνούν αρκετές φορές στη διάρκεια της νύχτας, αλλά θα πρέπει να ενθαρρύνονται να τα ξαναπαίρνει ο ύπνος μόνα τους. Ωστόσο, αυτό δεν εφαρμόζεται πάντα εύκολα.
            Οι δυσκολίες ύπνου των παιδιών είναι ποικίλες και μπορούν να έχουν διαφορετικούς βαθμούς σοβαρότητας. Ωστόσο, οι τρεις συνηθέστερες δυσκολίες ύπνου είναι οι ακόλουθες: Α) Όταν ξυπνούν στη μέση της νύχτας. Β) Όταν δυσκολεύονται να ηρεμήσουν αφού πέσουν στο κρεβάτι. Γ) Όταν, ενώ κοιμούνται αρκετά εύκολα, στην ώρα τους, σηκώνονται τις πρωινές συνήθως ώρες και «επισκέπτονται» τους γονείς στο κρεβάτι τους.
            Αναλυτικότερα, τα προβλήματα ύπνου συνδέονται είτε με δυσκολίες εκ γενετής είτε με συνήθειες που αποκτήθηκαν στη συνέχεια. Δηλαδή, κάποια στιγμή ξέφυγαν από το φυσιολογικό πρόγραμμα ύπνου που είχαν κατακτήσει, λόγω του ότι οι γονείς έσπευσαν να τα «παρηγορήσουν» ύστερα από κάποια ασήμαντη ασθένεια κ.λπ. Τα παιδιά με αυτόν τον τρόπο συνέδεσαν το γεγονός ότι κάθε φορά που διαμαρτύρονται και κλαίνε καταφέρνουν να κερδίζουν την προσοχή των γονιών τους. Επίσης, τα περισσότερα παιδιά δεν πάνε εύκολα για ύπνο τη συμφωνημένη ώρα και προσπαθούν με διάφορους τρόπους να το πετύχουν αυτό. Μπορεί την ώρα που οι γονείς πηγαίνουν στο κρεβάτι τους για να τους καληνυχτίσουν να επικαλούνται ένα σωρό δικαιολογίες (ότι θέλουν νερό, τουαλέτα και ξανά νερό), εξασφαλίζοντας έτσι τη διαρκή προσοχή και ενασχόληση μαζί τους. Όμως, τα παραπάνω, συνήθως, μπορούν να διορθωθούν με τη ρουτίνα του ύπνου και με σαφείς κανόνες, οι οποίοι θα επιβληθούν με τρυφερό, αλλά αποφασιστικό τρόπο.
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς:
  • Προσπαθήστε να δημιουργήσετε μια ευχάριστη ρουτίνα ύπνου, και βάλτε τα παιδιά για ύπνο μια συγκεκριμένη ώρα.
  • Λίγο πριν πάνε για ύπνο καλό είναι να αποφεύγονται τα έντονα κινητικά ή άλλα παιχνίδια. Είναι σημαντικό να τα βοηθήσετε να ηρεμήσουν, αγκαλιάζοντάς τα και διαβάζοντάς τους μια χαλαρωτική ιστορία.
  • Όταν έρχεται η ώρα να φύγετε, τα φιλάτε, λέγοντας «καληνύχτα», και φεύγετε αποφασιστικά από το δωμάτιό τους. Εάν επιμένουν να σας καλούν, μην τους απαντάτε.
  • Εάν σηκώνονται και βγαίνουν από το δωμάτιό τους, είναι σημαντικό να είστε σταθεροί. Τα βάζετε ξανά στο κρεβάτι και είσαστε ανυποχώρητοι όσον αφορά την απόφασή σας.
  • Όταν εμφανίζεται το παιδί στο δωμάτιο σας, πρέπει να το οδηγείτε αμέσως στο κρεβάτι του. Βέβαια, ο γονιός που είναι συχνά κουρασμένος, προτιμάει να συνεχίσει τον ύπνο του, αγνοώντας το παιδί. Έτσι, όμως, αυτή η κατάσταση παγιώνεται και αλλάζει ολοένα και πιο δύσκολα.
            Ας μην ξεχνάμε ότι οι δυσκολίες στον ύπνο των παιδιών μπορούν να αντιμετωπιστούν, εάν οι γονείς είναι αποφασισμένοι. Είναι, επίσης, σημαντικό οι γονείς να συνεργάζονται και να τηρούν την ίδια τακτική. Μπορεί τα παραπάνω να φαίνονται «απόλυτα», αλλά είναι σημαντικό να οριοθετηθούν οι συνήθειες του ύπνου σχετικά σύντομα, προκειμένου ν’ αποφευχθούν περαιτέρω δυσκολίες.